Марки, їх захоплююча історія і одна цікава послуга Укрпошти


Історія цього начебто простого знаку поштової оплати досить цікава. Хоча перша офіційна марка з'явилася 1840 року, і до цього факту ми ще повернемося, у неї були свої попередники. До марочної світової експансії кожна держава фіксувала свої поштові оплати як хотіла, хто на що був здатний. Хтось ставив штемпелі, хтось малював емблеми, хтось роздавав квитанції, загалом ніякого порядку. Ці смутні часи співтовариство філателістів прозвало цілком офіційно «домарочним періодом».

У підсумку у різних країнах люди стали замислюватися про якийсь уніфікований поштовий знак. І хоча є різні версії, але все-таки першовідкривачем марки вважається Роуленд Хілл. Взагалі він був педагогом, засновником прогресивної для свого часу школи «Хейзелвуда». Але через скарги матері, яка працювала на пошті і сварила неефективну систему, містер Хілл всерйоз захопився ідеями, як її перетворити. Зрештою це призвело до того, що запропонована ним поштова реформа після довгих поневірянь і супротиву була втілена в життя, а Хілл став генеральним поштмейстером. І одним із наслідків цієї реформи стала поява марки.
 

Марки на подарунок

З тих пір новоявлені знаки поштової оплати стали правити світом. З'явилися люди, що їх вивчають і колекціонують, випуск марок став прибутковим бізнесом, а для таких екзотичних держав на кшталт Тринідаду і Тобаго або Сан-Марино вони навіть стали вагомою частиною бюджету країни. Як правило, на вартість колекційної марки впливає лише кілька чинників. В першу чергу це, звичайно, обмеженість тиражу і кількість одиниць, що дожили до наших днів з цього тиражу поштових знаків. Чим менше, тим краще для тих щасливчиків, у яких рідкісна марка залишилася на руках.

Якщо їх випустила вже неіснуюча країна або колишня колонія, то це також збільшує цінність. Наприклад, найдорожча марка в історії, яку купили майже за 9,5 мільйона доларів, це поштовий знак Британської Гвіани. Марка була випущена ще 1856 року. Крім екзотичної країни, яка її випустила, інший фактор такої божевільної ціни, це те, що марка цього тиражу залишилася в єдиному екземплярі. Так що не дивно, що її називають принцесою філателії.

Ще одна цікава причина дорогих ексклюзивних марок - це помилки, допущені при їх виробництві, такі як неправильно видрукуваний колір. Наприклад, друга за дорожнечею марка, яка була продана більш ніж за 2 мільйони доларів, це перший надрукований шведський поштовий знак 1855 року. Але купили його за такі гроші не за це. Справа у тому, що помилково частину тиражу випустили не запланованого синьо-зеленого кольору, а жовтого. До того ж з усієї партії залишився тільки один такий шведський унікум. Всі ці фактори і сформували у результаті таку високу вартість марки.
 
Ще один поширений варіант помилок, які роблять марку нечувано дорогою - це перевернуте зображення. Наприклад, є американська марка 1918 року зі зображенням поштового літака «Дженні». Але частина тиражу була випущена з картинкою, розташованою  догори дриґом. Таких марок на сьогодні існує близько ста штук. Ці поштові знаки тепер називаються «Перевернута Дженні», а найдорожча з них при продажу на аукціоні трохи не дотягла до 1 мільйона доларів.

Завдяки Укрпошті з'явилася ще одна можливість придбати унікальну і неповторну марку. Можливо, її не будуть торгувати за мільйони доларів на аукціоні, але для вас або вашого адресата вона точно стане найдорожчою. Все тому, що на Укрпошті можна замовити дійсну марку з лицем будь-якої людини або з будь-яким зображенням, яке ви захочете. Трохи про те, як це зробити та ціни.

Замовити індивідуальну марку можна онлайн і в відділі, розташованому в будівлі Головпоштамту. А ось придбати зроблені за вашим бажанням листівку та конверт можна тільки в Головпоштамті. Лист з 9 або 6 марками буде коштувати вам 240 грн, з 28 поштовими знаками і 1 зображенням - 408 грн, а якщо хочете від 2 до 28 зображень на 28 марках, то 510 грн. Власна листівка вам обійдеться в 20 грн, а немаркований конверт - в 14 грн. А якщо ви захочете зробити величезну кількість марок з вашим зображенням, щоб використовувати їх для листів всім вашим родичам до сьомого коліна, то Укрпошта підтримає вас знижками на оптову закупівлю.
Якщо зважилися замовити марку за власними лекалами, то ось вам кілька реальних прикладів для натхнення. Австрійська пошта випустила серію, на яку нанесли метеоритний пил. Вона ж зробила колаборацію зі знаменитим брендом Swarovski, результатом якої стали марки з лебедем з кристалів. У Великобританії відзначилися випуском поштових знаків зі смаком шоколаду і навіть у вигляді плитки, а в Бразилії - з запахом кави. Але крутіше всіх виступив Бутан. Тираж марок цієї азіатської країни являв собою маленькі грамплатівки із записаними на них місцевою творчістю та історією цього скромної, але гордої держави.


Пишу статті для блогу, сценарії для оглядів відео роликів. Допомагаю користувачам у виборі хорошого подарунка. Проводжу інтерв'ю з дизайнерами, виробниками креативних подарунків і сувенірів на fama.ua

4.3